Duurzaamheid en sociaal ondernemerschap gaan hand in hand, en met onze Gift for Good giftcard steun je niet alleen lokale ondernemers, maar draag je ook bij aan een betere wereld. Wij werken samen met jonge sociale ondernemers die innovatieve, milieuvriendelijke en impactvolle producten ontwikkelen. Hier zijn vijf inspirerende ondernemers die met hun creaties een verschil maken en die je met onze giftcard kunt ontdekken!
Onze duurzame en leuke giftcard Gift for Good werkt samen met veel jonge sociale ondernemers die we graag een hard onder de riem willen steken en onder de aandacht willen brengen.
Onze top 5 van jonge sociale ondernemers die je via onze giftcard kunt zien en waarvan je hun producten kunt bestellen zijn:
Onze duurzame en leuke giftcard Gift for Good werkt samen met veel jonge sociale ondernemers die we graag een hard onder de riem willen steken en onder de aandacht willen brengen.
Onze top 5 van jonge sociale ondernemers die je via onze giftcard kunt zien en waarvan je hun producten kunt bestellen zijn:
Loofy's - Dorien Beijk
Loofy's - Op een knus studentenkamertje in de binnenstad van Leeuwarden kreeg Loofys haar eerste vorm.
In 2016, tijdens een minor in Azië, bedacht Dorien Beijk (de bedenker van Loofys) dat ze ‘iets’ wilde doen aan het dagelijkse plastic afval. Bij toeval kwam de focus te liggen op verzorgingsproducten.
Terug in Nederland, terwijl ze aan haar scriptie werkte, bedacht ze Loofys en zette ze de eerste stappen als ondernemer. Voor een 100% plasticvrije badkamer
Plastic is bijna niet weg te denken uit onze badkamers. We gebruiken het dagelijks: flessen onder de douche, potjes bij de wasbak en tubes in het kastje. Deze plasticverpakkingen die qua inhoud grotendeels water maar ook microplastics bevatten, zijn volstrekt overbodig. Bij Loofys geloven ze dat jij en je badkamer zonder plastics kunnen. Hun missie en hun doel is: voor een 100% plasticvrije badkamer.
In 2016, tijdens een minor in Azië, bedacht Dorien Beijk (de bedenker van Loofys) dat ze ‘iets’ wilde doen aan het dagelijkse plastic afval. Bij toeval kwam de focus te liggen op verzorgingsproducten.
Terug in Nederland, terwijl ze aan haar scriptie werkte, bedacht ze Loofys en zette ze de eerste stappen als ondernemer. Voor een 100% plasticvrije badkamer
Plastic is bijna niet weg te denken uit onze badkamers. We gebruiken het dagelijks: flessen onder de douche, potjes bij de wasbak en tubes in het kastje. Deze plasticverpakkingen die qua inhoud grotendeels water maar ook microplastics bevatten, zijn volstrekt overbodig. Bij Loofys geloven ze dat jij en je badkamer zonder plastics kunnen. Hun missie en hun doel is: voor een 100% plasticvrije badkamer.
The Bamboovement - Joshua van den Hurk
The Bamboovement - Zoals velen van zijn generatie, voelde hij zich al jong een wereldburger. En zo besloot Joshua van den Hurk in 2014 om voor een jaar de wereld rond te trekken. Onze zeeën en oceanen trokken aan hem, daarom vond je hem vooral aan de kust. Het liefst op een surfplank of met een duikfles op zijn rug.
Tijdens een trip naar Indonesië ontmoette hij Simon. Een Indonesische man die zijn eigen restaurant uit bamboe heeft gebouwd nadat hij had geleerd hoe sterk, behendig en duurzaam bamboe is. Enkele jaren later gingen Simon en hij samenwerken. In zijn workshop produceerde hij bamboe rietjes. Nadat ze een plan hadden opgezet om plastic rietjes te vervangen was The Bamboovement geboren. Inmiddels maakt the Bamboovement heel veel producten van bamboe.
Tijdens een trip naar Indonesië ontmoette hij Simon. Een Indonesische man die zijn eigen restaurant uit bamboe heeft gebouwd nadat hij had geleerd hoe sterk, behendig en duurzaam bamboe is. Enkele jaren later gingen Simon en hij samenwerken. In zijn workshop produceerde hij bamboe rietjes. Nadat ze een plan hadden opgezet om plastic rietjes te vervangen was The Bamboovement geboren. Inmiddels maakt the Bamboovement heel veel producten van bamboe.
Green-Side - Léon Polman
Green-side - Halverwege 2018 was Léon Polman klaar met zijn studie, waarna hij besloot zijn kast en bureau eens flink op te ruimen. Na een uur grondig opruimwerk lag er een hele grote stapel papier op de keukentafel. Een verzameling van wetenschappelijke artikelen, verslagen en oude scriptieversies (geprint om fysiek na te lezen en te kijken). Dit was het punt waarop hij dacht: “Kan ik hier niet nog iets mee?”
Op een gegeven moment viel het kwartje: veel van het papier was enkelzijdig geprint. De achterkant was dus nog blanco! Diezelfde week is hij naar de printshop gegaan om de eerste versie van het Green Side notitieboek te laten maken.
Het verhaal van Green Side is begonnen bij het inzicht dat het volledige potentieel van dat papier nog niet was gebruikt. Zo zijn ze bij Green Side altijd op zoek naar het volledige potentieel, zowel van mensen als materiaal. Dit levert impact op in de vorm van verschillende producten, maar ook op verschillende sociale werkplaatsen. Ze ondernemen langs drie centrale principes: duurzaam, sociaal en lokaal.
Op een gegeven moment viel het kwartje: veel van het papier was enkelzijdig geprint. De achterkant was dus nog blanco! Diezelfde week is hij naar de printshop gegaan om de eerste versie van het Green Side notitieboek te laten maken.
Het verhaal van Green Side is begonnen bij het inzicht dat het volledige potentieel van dat papier nog niet was gebruikt. Zo zijn ze bij Green Side altijd op zoek naar het volledige potentieel, zowel van mensen als materiaal. Dit levert impact op in de vorm van verschillende producten, maar ook op verschillende sociale werkplaatsen. Ze ondernemen langs drie centrale principes: duurzaam, sociaal en lokaal.
Pineut - Marlies van Iterson
Pineut - Marlies van Iterson is een creatief ondernemer met een passie voor duurzame food-concepten. Oprichter van Pineut!
Pineut is een impact-brand waar smaken en kansen samenkomen. Wat ooit begon als een hobbyproject is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een volwassenen merk. Een merk dat door het maken van smaken tal van mensen samenbrengt. Om samen te bouwen aan een betere wereld. Een wereld waarin alle ‘smaken’ mensen ertoe doen en een bijdrage kunnen en mogen leveren. Hoe meer geluksmomentjes ze creëren voor jou aan tafel, hoe meer kansen er ontstaan voor een ander. Zo kan iedereen lekker meedoen en maken we er samen wat moois van!
Ze hopen met hun do it yourself producten de liefde voor mooie ingrediënten en verrassende combinaties aan te wakkeren en je te inspireren tot meer lekkers zelf te maken. Bij Pineut weten ze namelijk één ding heel zeker: een beetje liefde en aandacht, smaakt altijd naar meer.
Pineut is een impact-brand waar smaken en kansen samenkomen. Wat ooit begon als een hobbyproject is in tien jaar tijd uitgegroeid tot een volwassenen merk. Een merk dat door het maken van smaken tal van mensen samenbrengt. Om samen te bouwen aan een betere wereld. Een wereld waarin alle ‘smaken’ mensen ertoe doen en een bijdrage kunnen en mogen leveren. Hoe meer geluksmomentjes ze creëren voor jou aan tafel, hoe meer kansen er ontstaan voor een ander. Zo kan iedereen lekker meedoen en maken we er samen wat moois van!
Ze hopen met hun do it yourself producten de liefde voor mooie ingrediënten en verrassende combinaties aan te wakkeren en je te inspireren tot meer lekkers zelf te maken. Bij Pineut weten ze namelijk één ding heel zeker: een beetje liefde en aandacht, smaakt altijd naar meer.
Cycle-up Pottle - Jeroen Dijkstra
Pottle - Jeroen Dijkstra is mede-oprichter van Leeuwarder bedrijf Pottle . Hij vertelt: “Ik wil producten een tweede leven geven door ze liefde en aandacht te geven. En niet zomaar weg te gooien. Wij bedenken bij Pottle een nieuwe toepassing en vertellen een uniek verhaal. Wist je bijvoorbeeld dat er momenteel 1 miljoen gebruikte wekpotten in Nederland ‘rondzwerven’, zonder een kans op een tweede leven? Eeuwig zonde. Dus kom je met een duurzame oplossing. Een gebruikte weckpot wordt een ‘Basilicum grow kit’. Bedrijven kunnen dit ‘nieuwe product’ weer doorgeven, met een verhaal. Daarin ligt mijn kracht: nieuwe concepten bedenken, die ook commercieel zijn.
Pottle is gevestigd in de nieuwe Cycle-Up HUB in Leeuwarden, die hij dit jaar startte. Het is ook de thuisbasis voor allerlei duurzame en circulaire initiatieven en ondernemingen. Hier wordt de circulaire economie écht in de praktijk gebracht.
Pottle is gevestigd in de nieuwe Cycle-Up HUB in Leeuwarden, die hij dit jaar startte. Het is ook de thuisbasis voor allerlei duurzame en circulaire initiatieven en ondernemingen. Hier wordt de circulaire economie écht in de praktijk gebracht.
Deel deze pagina